De Code Zero: van geheim (wedstrijd-)wapen naar allround toerzeil. Het zeil is een kruising tussen een genua en een asymmetrische spinnaker en wordt gebruikt voor de hogere koersen onder lichte omstandigheden. Oorspronkelijk was de Code-0 een rating-truc voor boten die gemeten werden met niet overlappende voorzeilen. Het zeil werd zo gemaakt dat het kon fungeren als een reaching genua maar in de rating telde als een smalle, vlakke asymmetrische spinnaker.
Niet gehinderd door (IRC of ORC) meetregels biedt de Code Zero voor toerzeilers veel mogelijkheden qua maatvoering en model. UK - De Vries Sails heeft twee types Cruising Code Zero in het programma. Afhankelijk van uw voorzeilconfiguratie: een overlappende genua of een niet overlappende (HA) fok. Veel moderne (performance) cruisers hebben relatief grote grootzeilen en niet overlappende high aspect fokken, een comfortabele en ook voor kleine bemanningen goed te hanteren tuigage.
De Code Zero voor dit type boot kan al worden gebruikt met een klein knikje in de schoot. Het zeil is relatief vlak en is ontworpen voor de hogere koersen ('çlose reaching'). Het voorlijk is vrijwel recht en de middenbreedte is zo'n 55% van de onderlijklengte. Het zeil komt daarmee dichter in de buurt van de oude Drifter (lichtweergenua) dan van een asymmetrische spinnaker. Het zeil is kleiner dan de Code Zero op wedstrijdboten, maar nog steeds meer dan twee keer zo groot als de high aspect fok en levert dan ook veel meer power. Het voorlijk is recht en met een goede anti torsie kabel in het voorlijk is het zeil prima op te rollen. De Berckemeyer 45 op de foto vaart met dit Code Zero type
Voor boten met overlappende voorzeilen wordt de Code Zero ontworpen om op de wat ruimere koersen te worden ingezet; met een knikje in de schoot doet de overlappende genoa het ook nog prima. Deze Code Zero schuift qua karakteristiek wat meer op richting asymmetrische spinnaker, meer profieldiepte, een middenbreedte van rond de 75 % van de onderlijklengte, voorlijk en achterlijk beide enigszins rond gesneden.